Siirry pääsisältöön

Kommentti: Järki käteen Fernando ja Amerikan maille

Fernando Alonso on kaksinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari ja yksi sarjan tämän hetken parhaista kuljettajista. Espanjalainen on ajanut viimeiset kaudet umpisurkealla Mclaren-Hondalla ja takavuosien menestys on vain muisto formulafanien ja Alonson verkkokalvolla. Mies on juhlinut edellisen kerran F1-osakilpailun voittoa Espanjassa vuonna 2013.

Alonson ja Mclarenin taival on ollut kuin sketsisarjasta - sille ei voi muuta kuin vain nauraa. Japanilaisvalmistajan voimanlähde on poksahdellut milloin missäkin ja menestyksestä ei tämän kolmen vuoden mittaisen ajanjakson aikana ole ollut tietoakaan. Alonso on antanut median välityksellä tallille ja Hondalle tiukkaa palautetta ja kaikkien ongelmien sietokyky on ylitetty jo monen monta kertaa.

Fernando tietää itsekin, että pelleilylle on tultava loppu. Mies onkin todennut haluavansa voittaja-auton ensi kaudeksi, mutta valitettavasti sitä ei ole saatavilla. Mercedekselle ja Ferrarille ei ole pääsyä, eikä Renaultkaan tuskin rakenna ensi kaudeksi huippuautoa - puhumattakaan Mclarenista.

Nämä kolme vuotta ovat vahingoittaneet kaksinkertaisen maailmanmestarin - yhden sarjan parhaimman kuljettajan mainetta. Sosiaalisessa mediassa leviävät meemikuvat ovat vain irvailua kokeneelle Alonsolle, kuinka kauan mies kestää tätä?

Alonso, tässä on sinulle ilmainen neuvo.

Amerikka. Siellä kaikki on suurempaa. Alonso pyörähti toukokuun lopussa legendaarisessa Indy500-kilpailussa ja omasi avaimet jopa voittotaistoon. Kunnes, kuin kohtalon ivana, Hondan moottori sanoi sopimuksensa irti.

Laitoin Indy500-viikonlopun tapahtumia seuratessani merkille, kuinka Fernando nautti jälleen ajamisesta. Hän nautti jälleen menestymisestä. Alonson asemassa tarkastelisin mahdollisuutta jättää kuninkuusluokka ja hypätä rapakon taakse. Indycar voisi olla hänelle avain entisaikojen menestykseen.

Indycar- sarjassa jokaisella tallilla on sama Dallaran toimittama autonrunko. Moottorivalmistajina toimivat Honda, sekä Chevrolet. Indycaria ajavat tälläkin hetkellä monet entiset F1-kuljettajat, jotka toivottaisivat mielellään entisen kilpakumppaninsa uuteen maailmaan.

Fernando, järki käteen ja Amerikan maille.   

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kommentti: Ensi kausi saattaa ihan oikeasti olla Icemanin F1-uran huipentuma

One more year, Kimi. One more year, Kimi. One more year, Kimi.

Viimeisen kauden piti olla jo 2015. Vuotta myöhemmin sen piti olla 2016. Kaiken tämän päälle sen piti olla 2017. Toisin kävi, vuoden 2007 Formula Ykkösten maailmanmestari laittoi vielä kerran nimensä vastatulostettuun sopimuspaperiin ja toimii Ferrarin toisena kilpakuljettajana kaudella 2018.

Tietyt lajin parissa toimivat asiantuntijat ovat vuosien varrella epäilleet suomalaisen kilpailukykyä. Heti alkuun voidaan kuitenkin todeta, ettei "hidas" kuljettaja aja Monacossa paalupaikalle.

Kimi Räikkönen on edelleen tarpeeksi nopea kuljettaja Ferrarin toiseen autoon, hyvänä päivänä jopa voittotaisteluun. Maailmanmestariksi en valitettavasti enää jaksa Räikköstä nähdä. Eikä tämä johdu iästä, ei laisinkaan.

Ajatellaan. Eikö niin, että Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Max Verstappen, Valtteri Bottas ja Daniel Ricciardo päihittävät kokonaiskuvassa Räikkösen? Tällä kokonaiskuvalla tarkoitan kisaviikonlopun päiviä lauantai …

Näkökulma: Ferrari on itse maailmanmestaruuden pahin uhka

Loppusuoralle kääntyvä Formula 1 -kausi on ollut mahtava. Ferrari ja Mercedes ovat taistelleet toisiaan vastaan viikonlopusta toiseen ja Red Bull työnsi oman lusikkansa soppaan viime viikonlopun Malesian osakilpailussa. Neljänsadan metrin aitajuoksu on kääntynyt viimeiselle suoranpätkälle, jossa yksikin virhe maksaa paljon.

Ferrarin Sebastian Vettel, sekä Mercedeksen Lewis Hamilton taistelevat kuljettajien maailmanmestaruudesta. Merkkimestaruus on menossa saksalaisvalmistajan suuntaan, mutta kuljettajien pokaalin osoite on vielä auki. Mercedes on ollut avain mestaruuden paratiisiin jo usean kauden ajan. Ferrarilla on sen sijaan voitettu kuljettajien maailmanmestaruus niinkin kaukaa, kuin vuonna 2007. Hyvä lukija, kuka tuolloin oli asialla?

Kimi Räikkönen. 

Ferrari on tehnyt kolmen edellisen kauden ajan upeaa työtä. Se sai kirittyä Mercedeksen etumatkan kiinni vihdoin täksi kaudeksi ja liput ovat liehuneet Maranellossa osakilpailuvoittojen kunniaksi. Kaudella 2014 käynnistetty kunnianhi…