Siirry pääsisältöön

Kommentti: Järki käteen Fernando ja Amerikan maille

Fernando Alonso on kaksinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari ja yksi sarjan tämän hetken parhaista kuljettajista. Espanjalainen on ajanut viimeiset kaudet umpisurkealla Mclaren-Hondalla ja takavuosien menestys on vain muisto formulafanien ja Alonson verkkokalvolla. Mies on juhlinut edellisen kerran F1-osakilpailun voittoa Espanjassa vuonna 2013.

Alonson ja Mclarenin taival on ollut kuin sketsisarjasta - sille ei voi muuta kuin vain nauraa. Japanilaisvalmistajan voimanlähde on poksahdellut milloin missäkin ja menestyksestä ei tämän kolmen vuoden mittaisen ajanjakson aikana ole ollut tietoakaan. Alonso on antanut median välityksellä tallille ja Hondalle tiukkaa palautetta ja kaikkien ongelmien sietokyky on ylitetty jo monen monta kertaa.

Fernando tietää itsekin, että pelleilylle on tultava loppu. Mies onkin todennut haluavansa voittaja-auton ensi kaudeksi, mutta valitettavasti sitä ei ole saatavilla. Mercedekselle ja Ferrarille ei ole pääsyä, eikä Renaultkaan tuskin rakenna ensi kaudeksi huippuautoa - puhumattakaan Mclarenista.

Nämä kolme vuotta ovat vahingoittaneet kaksinkertaisen maailmanmestarin - yhden sarjan parhaimman kuljettajan mainetta. Sosiaalisessa mediassa leviävät meemikuvat ovat vain irvailua kokeneelle Alonsolle, kuinka kauan mies kestää tätä?

Alonso, tässä on sinulle ilmainen neuvo.

Amerikka. Siellä kaikki on suurempaa. Alonso pyörähti toukokuun lopussa legendaarisessa Indy500-kilpailussa ja omasi avaimet jopa voittotaistoon. Kunnes, kuin kohtalon ivana, Hondan moottori sanoi sopimuksensa irti.

Laitoin Indy500-viikonlopun tapahtumia seuratessani merkille, kuinka Fernando nautti jälleen ajamisesta. Hän nautti jälleen menestymisestä. Alonson asemassa tarkastelisin mahdollisuutta jättää kuninkuusluokka ja hypätä rapakon taakse. Indycar voisi olla hänelle avain entisaikojen menestykseen.

Indycar- sarjassa jokaisella tallilla on sama Dallaran toimittama autonrunko. Moottorivalmistajina toimivat Honda, sekä Chevrolet. Indycaria ajavat tälläkin hetkellä monet entiset F1-kuljettajat, jotka toivottaisivat mielellään entisen kilpakumppaninsa uuteen maailmaan.

Fernando, järki käteen ja Amerikan maille.   

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kommentti: Ensi kausi saattaa ihan oikeasti olla Icemanin F1-uran huipentuma

One more year, Kimi. One more year, Kimi. One more year, Kimi.

Viimeisen kauden piti olla jo 2015. Vuotta myöhemmin sen piti olla 2016. Kaiken tämän päälle sen piti olla 2017. Toisin kävi, vuoden 2007 Formula Ykkösten maailmanmestari laittoi vielä kerran nimensä vastatulostettuun sopimuspaperiin ja toimii Ferrarin toisena kilpakuljettajana kaudella 2018.

Tietyt lajin parissa toimivat asiantuntijat ovat vuosien varrella epäilleet suomalaisen kilpailukykyä. Heti alkuun voidaan kuitenkin todeta, ettei "hidas" kuljettaja aja Monacossa paalupaikalle.

Kimi Räikkönen on edelleen tarpeeksi nopea kuljettaja Ferrarin toiseen autoon, hyvänä päivänä jopa voittotaisteluun. Maailmanmestariksi en valitettavasti enää jaksa Räikköstä nähdä. Eikä tämä johdu iästä, ei laisinkaan.

Ajatellaan. Eikö niin, että Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Max Verstappen, Valtteri Bottas ja Daniel Ricciardo päihittävät kokonaiskuvassa Räikkösen? Tällä kokonaiskuvalla tarkoitan kisaviikonlopun päiviä lauantai …

Suuri haloo Halosta – entä jos se onkin turvallisuusriski?

Huomenna käynnistyvien talvitestien kynnyksellä on aihetta ottaa kantaa pinnalla olevaan Halo-keskusteluun. F1 -sarja otti täksi kaudeksi käyttöönsä usean vuoden suunnittelutyön tuloksen, turvakaaren. Kuljettajan pään yläpuolelle sijoitettava hökötys suojaa häntä rataa pitkin pomppivilta esineiltä.

Uuden laitteen käyttöönottaminen on turvallisuusteknisesti hyvä ratkaisu. Halon avulla esimerkiksi vuonna 2009 menehtynyt Henry Surtees olisi säilyttänyt henkensä, ja Felipe Massa olisi mahdollisesti välttynyt Unkarissa samaisena vuonna vakavilta vammoilta.

Kuljettajan päätä suojaavalle kapistukselle on siis ollut tarvetta. Ymmärrän Halon tulemisen osaksi modernia F1-autoa täysin, varsinkin kun se ei kuljettajien lausuntojen perusteella heikennä näkökenttää.

Minulla ei ole mitään Halon ulkonäköä vastaan. Ainoastaan haluan kyseenalaistaa sen turvallisuuden. Entä jos Halo aiheuttaakin kuljettajille vakavia vaaratilanteita, vaikka sen nimenomaan pitäisi toimia suojelevana ominaisuutena?

Kuvite…