Siirry pääsisältöön

Kommentti: Järki käteen Fernando ja Amerikan maille

Fernando Alonso on kaksinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari ja yksi sarjan tämän hetken parhaista kuljettajista. Espanjalainen on ajanut viimeiset kaudet umpisurkealla Mclaren-Hondalla ja takavuosien menestys on vain muisto formulafanien ja Alonson verkkokalvolla. Mies on juhlinut edellisen kerran F1-osakilpailun voittoa Espanjassa vuonna 2013.

Alonson ja Mclarenin taival on ollut kuin sketsisarjasta - sille ei voi muuta kuin vain nauraa. Japanilaisvalmistajan voimanlähde on poksahdellut milloin missäkin ja menestyksestä ei tämän kolmen vuoden mittaisen ajanjakson aikana ole ollut tietoakaan. Alonso on antanut median välityksellä tallille ja Hondalle tiukkaa palautetta ja kaikkien ongelmien sietokyky on ylitetty jo monen monta kertaa.

Fernando tietää itsekin, että pelleilylle on tultava loppu. Mies onkin todennut haluavansa voittaja-auton ensi kaudeksi, mutta valitettavasti sitä ei ole saatavilla. Mercedekselle ja Ferrarille ei ole pääsyä, eikä Renaultkaan tuskin rakenna ensi kaudeksi huippuautoa - puhumattakaan Mclarenista.

Nämä kolme vuotta ovat vahingoittaneet kaksinkertaisen maailmanmestarin - yhden sarjan parhaimman kuljettajan mainetta. Sosiaalisessa mediassa leviävät meemikuvat ovat vain irvailua kokeneelle Alonsolle, kuinka kauan mies kestää tätä?

Alonso, tässä on sinulle ilmainen neuvo.

Amerikka. Siellä kaikki on suurempaa. Alonso pyörähti toukokuun lopussa legendaarisessa Indy500-kilpailussa ja omasi avaimet jopa voittotaistoon. Kunnes, kuin kohtalon ivana, Hondan moottori sanoi sopimuksensa irti.

Laitoin Indy500-viikonlopun tapahtumia seuratessani merkille, kuinka Fernando nautti jälleen ajamisesta. Hän nautti jälleen menestymisestä. Alonson asemassa tarkastelisin mahdollisuutta jättää kuninkuusluokka ja hypätä rapakon taakse. Indycar voisi olla hänelle avain entisaikojen menestykseen.

Indycar- sarjassa jokaisella tallilla on sama Dallaran toimittama autonrunko. Moottorivalmistajina toimivat Honda, sekä Chevrolet. Indycaria ajavat tälläkin hetkellä monet entiset F1-kuljettajat, jotka toivottaisivat mielellään entisen kilpakumppaninsa uuteen maailmaan.

Fernando, järki käteen ja Amerikan maille.   

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Näkökulma: Bottaksen ihon alle ei pääse edes Lewis Hamilton

    Valtteri Bottas Williamsin ratissa viime kesän Saksan osakilpailussa. Kuvituskuva. (C) minä. Valtteri Bottas otti vuodenvaihteessa tietoisen riskin. Hän siirtyi kuninkuusluokan kärkitallin Mercedeksen kuljettajaksi. Hän tiedosti, että viereisessä varikkopilttuussa istuisi jatkossa lajin kolminkertainen maailmanmestari, Lewis Hamilton . Mies, joka sai Nico Rosbergin kulumaan loppuun kauden 2016 päättyessä. Mies, joka on sarjan "rasittavin" tallikaveri. Bottas todella tiesi, mitä hän teki. Nastolalainen uskoi omaan tekemiseensä ja luotti, että kaiken onnistuessa hän pystyy päihittämään Hamiltonin. Bottas tietää omat vahvuutensa. Hamiltoniin verratessa hän ei aivan pärjää nopeudessa, mutta henkinen osa-alue ja paineensietokyky ovat eritoten suomalaisen vahvuuksia. Vahvuuksia, jotka kantavat hänet jonain päivänä maailmanmestariksi asti. Kausi lähestyy puolta väliä. Mercedeksen leirissä vallitsee rauha. Hamilton on Bottakselle kuin ystävä, tai ainakin sellaista kuva

Näkökulma: Ferrari on itse maailmanmestaruuden pahin uhka

Loppusuoralle kääntyvä Formula 1 -kausi on ollut mahtava. Ferrari ja Mercedes ovat taistelleet toisiaan vastaan viikonlopusta toiseen ja Red Bull työnsi oman lusikkansa soppaan viime viikonlopun Malesian osakilpailussa. Neljänsadan metrin aitajuoksu on kääntynyt viimeiselle suoranpätkälle, jossa yksikin virhe maksaa paljon. Ferrarin Sebastian Vettel , sekä Mercedeksen Lewis Hamilton taistelevat kuljettajien maailmanmestaruudesta. Merkkimestaruus on menossa saksalaisvalmistajan suuntaan, mutta kuljettajien pokaalin osoite on vielä auki. Mercedes on ollut avain mestaruuden paratiisiin jo usean kauden ajan. Ferrarilla on sen sijaan voitettu kuljettajien maailmanmestaruus niinkin kaukaa, kuin vuonna 2007. Hyvä lukija, kuka tuolloin oli asialla? Kimi Räikkönen.  Ferrari on tehnyt kolmen edellisen kauden ajan upeaa työtä. Se sai kirittyä Mercedeksen etumatkan kiinni vihdoin täksi kaudeksi ja liput ovat liehuneet Maranellossa osakilpailuvoittojen kunniaksi. Kaudella 2014 käynnistetty ku

Näkökulma: Pulinat pois, Verstappenin rangaistus oli ainoa ja oikea

Sinivalkoiset lasit ovat visusti pöydällä, joskin en ole niitä aikoihin käyttänyt. Tiedoksi vaan. Formula Ykkösten USA:n osakilpailun jälkipuinti on ollut lähinnä naurettavaa seurattavaa. Max Verstappen ohitti viimeisellä kierroksella Kimi Räikkösen oikaisemalla radan viimeisen sektorin nopean, oikealle kääntyvän shikaanin. Tuomaristo lätkäisi hollantilaiskuljettajalle viiden sekunnin aikasakon, mikä nosti suomalaiskuljettajan lopputuloksissa takaisin kolmannelle sijalle. Täysin oikea ratkaisu, FIA. Sen sijaan koko sunnuntain hävettävimmän teon teki Verstappenin Isä, Jos. Hän hankki itselleen tuhansia uusia seuraajia lataamalla sosiaalisen median palveluun Twitteriin kansainvälistä autoliittoa, sen tuomaristoa ja Ferraria solvaavia twiittejä. Poika rellestää radalla ja isä sosiaalisessa mediassa. pic.twitter.com/Mkg5MR1IGG — Jos Verstappen (@MaVic009) 22. lokakuuta 2017 Jos olisin ollut Jos, puhelimeni olisi pysynyt visusti housujen taskussa. Tällaiset avautumiset sai