Siirry pääsisältöön

Näkökulma: Ferrari on itse maailmanmestaruuden pahin uhka

Loppusuoralle kääntyvä Formula 1 -kausi on ollut mahtava. Ferrari ja Mercedes ovat taistelleet toisiaan vastaan viikonlopusta toiseen ja Red Bull työnsi oman lusikkansa soppaan viime viikonlopun Malesian osakilpailussa. Neljänsadan metrin aitajuoksu on kääntynyt viimeiselle suoranpätkälle, jossa yksikin virhe maksaa paljon.

Ferrarin Sebastian Vettel, sekä Mercedeksen Lewis Hamilton taistelevat kuljettajien maailmanmestaruudesta. Merkkimestaruus on menossa saksalaisvalmistajan suuntaan, mutta kuljettajien pokaalin osoite on vielä auki. Mercedes on ollut avain mestaruuden paratiisiin jo usean kauden ajan. Ferrarilla on sen sijaan voitettu kuljettajien maailmanmestaruus niinkin kaukaa, kuin vuonna 2007. Hyvä lukija, kuka tuolloin oli asialla?

Kimi Räikkönen. 

Ferrari on tehnyt kolmen edellisen kauden ajan upeaa työtä. Se sai kirittyä Mercedeksen etumatkan kiinni vihdoin täksi kaudeksi ja liput ovat liehuneet Maranellossa osakilpailuvoittojen kunniaksi. Kaudella 2014 käynnistetty kunnianhimoinen uudistustyö organisaation sisällä alkaa vihdoin kantaa hedelmää, vaikka suunnittelijavelho James Allison jättikin tallin kesken viime kauden.

Loppukesästä Vettelin tilanne näytti ruusuiselta. Ferrari oli vauhdillisesti Mercedestä edellä ja matka kohti suurta palkintoa oli käynnissä. Ferarilla vallitsi rauha. Maranellossa liput liehuivat myötätuulen puhaltamana.

Myötätuuli kääntyi kuitenkin Singaporessa vastaiseksi.

Keinovaloissa ajettu katuratakilpailu loppui molemmilta italialaistallin kuljettajilta ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa. Vettel hölmöili startissa tallikaverinsa Räikkösen pihalle ja kuin kohtalon ivana haavoittuneen Maranellon orhensa saksalaiskuljettaja rysäytti kaiteeseen vain hetkeä myöhemmin.

Mollivoittoinen tarina sai jatkoa Malesiassa. Lauantain kolmanessa vapaassa harjoituksessa Vettelin auton turbo sanoi sopimuksensa irti. Talli ei ehtinyt sitä lyhyessä ajassa korjaamaan, joten saksalaisen aika-ajot jäivät ajamatta ja lähtöruutu oli vihonviimeinen.

Eikä tässä ollut suinkaan vielä kaikki.

Jotta italialaistallin viikonloppu muodostuisi vielä suuremmaksi pannukakuksi, hajosi Räikkösen autosta sunnuntaina täsmälleen sama turbo, kuin Vettelin autosta. Maranellon liput eivät enää liehuneet. Ne olivat täysin pysähtyneitä. Pysähtyineitä järkytyksestä.

Ferrari on kriisissä. Talli on ottanut uhkarohkean lähestymistavan autoa kehittäessä, jotta se voisi saavuttaa Mercedeksen voimayksikköpuolen etumatkan. Auton runko on saksalaisvalmistajan vastaavaa selkeästi parempi, mutta voimayksikkö ei niinkään. Onko kehitystyössä menty yksinkertaisesti liian pitkälle ja lopputuloksesta on syntynyt epäluotettava?

Aika näyttää, onko Ferrari pystynyt ratkaisemaan ongelmansa. Japanissa ajetaan nimittäin jo tulevana viikonloppuna, jossa italialaistallilla ei ole varaa luotettavuusongelmiin, eikä myöskään kuljettajien omiin virheisiin. Mikäli Vettelille tulee loppukauden aikana yksikin ohikilpailu, voi saksalainen unohtaa haaveet uransa viidennestä maailmanmestaruudesta.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kommentti: Aprillipäivä meni jo, Sauber

Perinteikäs Formula 1 -talli Sauber on rämpinyt kolmen edellisen kauden ajan suurien ongelmien keskellä. Talli sai Australiassa lisää jobinpostia, kun Pascal Wehrlein ei kyennyt osallistumaan kauden avauskilpailuun Race of Champions -tapahtumassa sattuneen ulosajon myötä. Saksalaiskuljettajan niska, sekä selkä eivät olleet tallin mukaan vielä tarpeeksi hyvässä kunnossa täysmittaisen F1-kilpailun ajamista varten.  Wehrleinin onnettomuudesta on nyt kulunut reilut kaksi kuukautta. Puserooni alkaa hiipiä pienoinen pelko siitä, että Sauber valehtelee meille. Saksalaiskuljettajalla on ollut toipumisaikaa runsaasti, ja hän on myös kyennyt harjoittelemaan. Miksi hän ei sitten istu autossa? Vielä ei ole aika huolestua vakavasti, mutta Bahrainin osakilpailu on tälle palapelille ehdoton takaportti. Mikäli Wehrleinia ei nähdä sielläkään sinisen auton ohjaimissa, on Sauber pomminvarmasti meille valehdellut. Saksalaiskuljettajalla on muiden kollegojensa tavoin alla vahva harjoituskausi jo ennen vuo

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

Formulat kesätauolle - aika kuljettajien välitodistusten

Formula 1 -sarja siirtyi Saksan osakilpailun jälkeen perinteiselle kesätauolle. Sarja jatkuu elokuun lopussa Belgiassa legendaarisella Span radalla. Tämän myötä onkin sopiva hetki jakaa kuljettajien välitodistukset. Välitodistukset 2016 Nico Rosberg: 9 Lewis Hamilton: 9- Sebastian Vettel: 8 Kimi Räikkönen: 8+ Daniel Ricciardo: 8½ Max Verstappen: 8½ Felipe Massa: 6½ Valtteri Bottas: 8- Sergio Perez: 8+ Nico Hulkenberg: 8 Jenson Button: 8 Fernando Alonso: 8 Kevin Magnussen: 7  Jolyon Palmer: 6,5 Carlos Sainz: 7½ Daniil Kvyat: 6+ Felipe Nasr: 7 Marcus Ericsson: 7 Roman Grosjen: 7½ Esteban Gutierrez: 7+ Rio Haryanto: 7 Pascal Wehrlein : 8-