Loppusuoralle kääntyvä Formula 1 -kausi on ollut mahtava. Ferrari ja Mercedes ovat taistelleet toisiaan vastaan viikonlopusta toiseen ja Red Bull työnsi oman lusikkansa soppaan viime viikonlopun Malesian osakilpailussa. Neljänsadan metrin aitajuoksu on kääntynyt viimeiselle suoranpätkälle, jossa yksikin virhe maksaa paljon.
Ferrarin Sebastian Vettel, sekä Mercedeksen Lewis Hamilton taistelevat kuljettajien maailmanmestaruudesta. Merkkimestaruus on menossa saksalaisvalmistajan suuntaan, mutta kuljettajien pokaalin osoite on vielä auki. Mercedes on ollut avain mestaruuden paratiisiin jo usean kauden ajan. Ferrarilla on sen sijaan voitettu kuljettajien maailmanmestaruus niinkin kaukaa, kuin vuonna 2007. Hyvä lukija, kuka tuolloin oli asialla?
Kimi Räikkönen.
Ferrari on tehnyt kolmen edellisen kauden ajan upeaa työtä. Se sai kirittyä Mercedeksen etumatkan kiinni vihdoin täksi kaudeksi ja liput ovat liehuneet Maranellossa osakilpailuvoittojen kunniaksi. Kaudella 2014 käynnistetty kunnianhimoinen uudistustyö organisaation sisällä alkaa vihdoin kantaa hedelmää, vaikka suunnittelijavelho James Allison jättikin tallin kesken viime kauden.
Loppukesästä Vettelin tilanne näytti ruusuiselta. Ferrari oli vauhdillisesti Mercedestä edellä ja matka kohti suurta palkintoa oli käynnissä. Ferarilla vallitsi rauha. Maranellossa liput liehuivat myötätuulen puhaltamana.
Myötätuuli kääntyi kuitenkin Singaporessa vastaiseksi.
Keinovaloissa ajettu katuratakilpailu loppui molemmilta italialaistallin kuljettajilta ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa. Vettel hölmöili startissa tallikaverinsa Räikkösen pihalle ja kuin kohtalon ivana haavoittuneen Maranellon orhensa saksalaiskuljettaja rysäytti kaiteeseen vain hetkeä myöhemmin.
Mollivoittoinen tarina sai jatkoa Malesiassa. Lauantain kolmanessa vapaassa harjoituksessa Vettelin auton turbo sanoi sopimuksensa irti. Talli ei ehtinyt sitä lyhyessä ajassa korjaamaan, joten saksalaisen aika-ajot jäivät ajamatta ja lähtöruutu oli vihonviimeinen.
Eikä tässä ollut suinkaan vielä kaikki.
Jotta italialaistallin viikonloppu muodostuisi vielä suuremmaksi pannukakuksi, hajosi Räikkösen autosta sunnuntaina täsmälleen sama turbo, kuin Vettelin autosta. Maranellon liput eivät enää liehuneet. Ne olivat täysin pysähtyneitä. Pysähtyineitä järkytyksestä.
Ferrari on kriisissä. Talli on ottanut uhkarohkean lähestymistavan autoa kehittäessä, jotta se voisi saavuttaa Mercedeksen voimayksikköpuolen etumatkan. Auton runko on saksalaisvalmistajan vastaavaa selkeästi parempi, mutta voimayksikkö ei niinkään. Onko kehitystyössä menty yksinkertaisesti liian pitkälle ja lopputuloksesta on syntynyt epäluotettava?
Aika näyttää, onko Ferrari pystynyt ratkaisemaan ongelmansa. Japanissa ajetaan nimittäin jo tulevana viikonloppuna, jossa italialaistallilla ei ole varaa luotettavuusongelmiin, eikä myöskään kuljettajien omiin virheisiin. Mikäli Vettelille tulee loppukauden aikana yksikin ohikilpailu, voi saksalainen unohtaa haaveet uransa viidennestä maailmanmestaruudesta.
Ferrarin Sebastian Vettel, sekä Mercedeksen Lewis Hamilton taistelevat kuljettajien maailmanmestaruudesta. Merkkimestaruus on menossa saksalaisvalmistajan suuntaan, mutta kuljettajien pokaalin osoite on vielä auki. Mercedes on ollut avain mestaruuden paratiisiin jo usean kauden ajan. Ferrarilla on sen sijaan voitettu kuljettajien maailmanmestaruus niinkin kaukaa, kuin vuonna 2007. Hyvä lukija, kuka tuolloin oli asialla?
Kimi Räikkönen.
Ferrari on tehnyt kolmen edellisen kauden ajan upeaa työtä. Se sai kirittyä Mercedeksen etumatkan kiinni vihdoin täksi kaudeksi ja liput ovat liehuneet Maranellossa osakilpailuvoittojen kunniaksi. Kaudella 2014 käynnistetty kunnianhimoinen uudistustyö organisaation sisällä alkaa vihdoin kantaa hedelmää, vaikka suunnittelijavelho James Allison jättikin tallin kesken viime kauden.
Loppukesästä Vettelin tilanne näytti ruusuiselta. Ferrari oli vauhdillisesti Mercedestä edellä ja matka kohti suurta palkintoa oli käynnissä. Ferarilla vallitsi rauha. Maranellossa liput liehuivat myötätuulen puhaltamana.
Myötätuuli kääntyi kuitenkin Singaporessa vastaiseksi.
Keinovaloissa ajettu katuratakilpailu loppui molemmilta italialaistallin kuljettajilta ennen kuin se ehti edes kunnolla alkaa. Vettel hölmöili startissa tallikaverinsa Räikkösen pihalle ja kuin kohtalon ivana haavoittuneen Maranellon orhensa saksalaiskuljettaja rysäytti kaiteeseen vain hetkeä myöhemmin.
Mollivoittoinen tarina sai jatkoa Malesiassa. Lauantain kolmanessa vapaassa harjoituksessa Vettelin auton turbo sanoi sopimuksensa irti. Talli ei ehtinyt sitä lyhyessä ajassa korjaamaan, joten saksalaisen aika-ajot jäivät ajamatta ja lähtöruutu oli vihonviimeinen.
Eikä tässä ollut suinkaan vielä kaikki.
Jotta italialaistallin viikonloppu muodostuisi vielä suuremmaksi pannukakuksi, hajosi Räikkösen autosta sunnuntaina täsmälleen sama turbo, kuin Vettelin autosta. Maranellon liput eivät enää liehuneet. Ne olivat täysin pysähtyneitä. Pysähtyineitä järkytyksestä.
Ferrari on kriisissä. Talli on ottanut uhkarohkean lähestymistavan autoa kehittäessä, jotta se voisi saavuttaa Mercedeksen voimayksikköpuolen etumatkan. Auton runko on saksalaisvalmistajan vastaavaa selkeästi parempi, mutta voimayksikkö ei niinkään. Onko kehitystyössä menty yksinkertaisesti liian pitkälle ja lopputuloksesta on syntynyt epäluotettava?
Aika näyttää, onko Ferrari pystynyt ratkaisemaan ongelmansa. Japanissa ajetaan nimittäin jo tulevana viikonloppuna, jossa italialaistallilla ei ole varaa luotettavuusongelmiin, eikä myöskään kuljettajien omiin virheisiin. Mikäli Vettelille tulee loppukauden aikana yksikin ohikilpailu, voi saksalainen unohtaa haaveet uransa viidennestä maailmanmestaruudesta.
Kommentit
Lähetä kommentti