Siirry pääsisältöön

Kommentti: Ensi kausi saattaa ihan oikeasti olla Icemanin F1-uran huipentuma

Kimi Räikkönen Saksan osakilpailussa 2016. Copyright: minä.


One more year, Kimi. One more year, Kimi. One more year, Kimi.

Viimeisen kauden piti olla jo 2015. Vuotta myöhemmin sen piti olla 2016. Kaiken tämän päälle sen piti olla 2017. Toisin kävi, vuoden 2007 Formula Ykkösten maailmanmestari laittoi vielä kerran nimensä vastatulostettuun sopimuspaperiin ja toimii Ferrarin toisena kilpakuljettajana kaudella 2018.

Tietyt lajin parissa toimivat asiantuntijat ovat vuosien varrella epäilleet suomalaisen kilpailukykyä. Heti alkuun voidaan kuitenkin todeta, ettei "hidas" kuljettaja aja Monacossa paalupaikalle.

Kimi Räikkönen on edelleen tarpeeksi nopea kuljettaja Ferrarin toiseen autoon, hyvänä päivänä jopa voittotaisteluun. Maailmanmestariksi en valitettavasti enää jaksa Räikköstä nähdä. Eikä tämä johdu iästä, ei laisinkaan.

Ajatellaan. Eikö niin, että Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Max Verstappen, Valtteri Bottas ja Daniel Ricciardo päihittävät kokonaiskuvassa Räikkösen? Tällä kokonaiskuvalla tarkoitan kisaviikonlopun päiviä lauantai ja sunnuntai.

Räikköseltä puuttuu MM-taistelun kärkipään sijoituksiin vaadittava tasaisuus. Aika-ajoissa näemme silloin tällöin muutamia "suonenvetoja", mutta kovin usein sijoitukset painuvat kolmen parhaan ulkopuolelle. Sen lisäksi kisavauhtikaan ei viime kaudella vakuuttanut.

Puhutaan edelleen tuosta kokonaisuudesta. Startit. Verstappen ja Ricciardo ovat mullistaneet F1-osakilpailuiden ensimmäiset kierrokset. Red Bull kuljettajien aggressiivinen ajotyyli yhdistettynä ylivertaiseen taktiseen laskelmointiin hakee vertaistaan. Keneltä muilta olemme viime vuosina sisämutkan "syösyohituksia" nähneet? Emme keneltäkään.

Räikkönen on sen sijaan ollut starteissa kuin unessa. Aggressiivisuus loistaa poissaolollaan ja suomalaiskuljettaja häviää sijoituksia suoraan sanoen järkyttävällä tavalla kilpailijoihin nähden.

Nuorten kuljettajien akatemia puskee päälle

Kaikilla suurtalleilla, niin Ferrarilla, Mercedeksellä, Red Bullilla, kuin Mclarenilla on oma nuorten kuljettajien akatemia. Kolmelle viimeisenä mainitulla hanke on tuottanut konkreettisesti tulosta, Ferrari ei ole vielä omasta omenapuustaan saanut yhtäkään omenaa syötäväksi.

Missä vika?

Järjestelmässä. Tässä kohtaa joudumme valitettavasti palamaan syksyn 2014 tapahtumiin, jonka seurauksena nuori tulevaisuuden Ferrari-tähti Jules Bianchi menehtyi. Bianchille oli luotu reitti kohti italialaistallin autoa, mutta se katkesi liian aikaisin.

Sergio Perez valitsi aikoinaan Mclarenin ja katkaisi tällöin lopullisesti siteensä Ferrariin. Antonio Giovinazzistakaan ei ole tulevaksi Ferrari-kuljettajaksi.

Italialaistalli on kuitenkin nyt täysin uudenlaisen ajan edessä: sillä on ensi kaudella Alfa Romeo -brändillä ratsastava junioritalli Sauber, jossa ajaa heidän kuljettajakandidaattinsa kaudella 2019: Charles Leclerc.

Ferrari tiedostaa, ettei sillä ole enää varaa hukata omia kuljettajiaan. Mikäli Leclerc onnistuu tulevalla kaudella Sauberilla, on hän hyvin suuri uhka Räikkösen paikalle kaudeksi 2019. Tässä kohtaa uskon Ferrarin valitsevan monacolaisen, sillä pitkällä sopimuksella talliin sidotun Vettelin opissa hänestä kasvaisi tulevaisuuden Maranello-tähti.

Mikäli Leclerc epäonnistuu tulevalla kaudella, voi Räikkönen saada jatkosopimuksen kaudeksi 2019. Hänellä on kuitenkin perhe, joka kyllä kestää isän matkustamisen ympäri maailmaa. Mutta jos tuleva kausi ei tuo voittoja, riittääkö enää menestymisen nälkä? Räikkösen edellinen osakilpailuvoitto on Australiasta 2013.

Nämä ovat ratkaisevia kysymyksiä.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

TOP5: Näiden asioiden tulisi Formuloissa muuttua

Formula 1 elää tällä hetkellä muutosaikakautta. Säännöt muuttuvat jälleen kaudeksi 2017 ja tulevien autojen on tarkoitus olla kaikkien aikojen nopeimpia. Uudet säännöt ovat askel eteenpäin, mutta tässä artikkelissa käydään läpi viisi asiaa, joiden täytyy ehdottomasti lähivuosina muuttua. Sarjassa on edelleen hyvin paljon hyvää. Tulojen jakaminen reiluksi Tämän päivän yksi suurimmista ongelmista on tulojenjakosysteemi. Suuremmat tallit saavat tv-oikeusrahoja aivan liikaa verrattuna pienempiin, yksityisellä rahoituksella kilpaileviin vastustajiinsa. Järjestelmä on nätisti sanottuna epäoikeudenmukainen. Sarjan johtoportaan tulisikin nyt ajaa välittömästi muutos läpi, vaikka suuremmat tallit siitä valittaisivatkin. F1 -johdon on osoitettava olevansa sarjan päättävä elin ja toteuttaa muutos. Aikaisintaan tämä voisi nykyisen sopimuksen puitteissa tapahtua 2020, mutta miksei aiemmin, sillä tilanne on hyvin kriittinen. Kannatan ehdottomasti  Bernie Ecclestonen  viimeaikaista ehdotusta

Formulat kesätauolle - aika kuljettajien välitodistusten

Formula 1 -sarja siirtyi Saksan osakilpailun jälkeen perinteiselle kesätauolle. Sarja jatkuu elokuun lopussa Belgiassa legendaarisella Span radalla. Tämän myötä onkin sopiva hetki jakaa kuljettajien välitodistukset. Välitodistukset 2016 Nico Rosberg: 9 Lewis Hamilton: 9- Sebastian Vettel: 8 Kimi Räikkönen: 8+ Daniel Ricciardo: 8½ Max Verstappen: 8½ Felipe Massa: 6½ Valtteri Bottas: 8- Sergio Perez: 8+ Nico Hulkenberg: 8 Jenson Button: 8 Fernando Alonso: 8 Kevin Magnussen: 7  Jolyon Palmer: 6,5 Carlos Sainz: 7½ Daniil Kvyat: 6+ Felipe Nasr: 7 Marcus Ericsson: 7 Roman Grosjen: 7½ Esteban Gutierrez: 7+ Rio Haryanto: 7 Pascal Wehrlein : 8-