Siirry pääsisältöön

Suuri haloo Halosta – entä jos se onkin turvallisuusriski?

Huomenna käynnistyvien talvitestien kynnyksellä on aihetta ottaa kantaa pinnalla olevaan Halo-keskusteluun. F1 -sarja otti täksi kaudeksi käyttöönsä usean vuoden suunnittelutyön tuloksen, turvakaaren. Kuljettajan pään yläpuolelle sijoitettava hökötys suojaa häntä rataa pitkin pomppivilta esineiltä.

Uuden laitteen käyttöönottaminen on turvallisuusteknisesti hyvä ratkaisu. Halon avulla esimerkiksi vuonna 2009 menehtynyt Henry Surtees olisi säilyttänyt henkensä, ja Felipe Massa olisi mahdollisesti välttynyt Unkarissa samaisena vuonna vakavilta vammoilta.

Kuljettajan päätä suojaavalle kapistukselle on siis ollut tarvetta. Ymmärrän Halon tulemisen osaksi modernia F1-autoa täysin, varsinkin kun se ei kuljettajien lausuntojen perusteella heikennä näkökenttää.

Minulla ei ole mitään Halon ulkonäköä vastaan. Ainoastaan haluan kyseenalaistaa sen turvallisuuden. Entä jos Halo aiheuttaakin kuljettajille vakavia vaaratilanteita, vaikka sen nimenomaan pitäisi toimia suojelevana ominaisuutena?

Kuvitellaan eräänlainen skenaario.

Kuljettajan X auto syttyy palamaan ilmiliekkeihin. Normaalisti tällaisia tilanteita varten on säädetty tietty aika, jonka sisällä kuljettajan tulee poistua autostaan. Mikäli hän ei alita tätä rajaa, ei hän voi osallistua kilpailuviikonlopun aikaisiin tapahtumiin.

Halo tulee hidastamaan kuljettajan poistumista autosta, sillä se ympäröi auton reunat. Tällöin kuljettaja joutuu autosta poistuessaan ottamaan vekottimesta tukea päästäkseen ohjaamosta pois. Tässä tilanteessa aikaa on hukkunut jo lähemmäs viisi sekuntia!

Kun päälle lisätään vielä mahdollisesti aiheutuva paniikki, voi jälki olla pahimmillaan todella rumaa.

Halo ei minusta ole kuitenkaan pakollinen turvallisuusratkaisu – sitä ilman olisimme pärjänneet tähänkin asti. F1 -sarjan perimään kuuluu vaarat, joita ei koskaan autourheilusta saa sivuutettua – ei edes Halon kanssa. Jokainen ennen tätä kautta F1-ohjaamoon istahtanut kuljettaja on tiedostanut ajamiseen liittyvät riskit.

Mutta he haluavat ajaa. He haluavat ajaa, koska rakastavat vaarallisuuden ja vauhdin luomaa tunnetta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kommentti: Aprillipäivä meni jo, Sauber

Perinteikäs Formula 1 -talli Sauber on rämpinyt kolmen edellisen kauden ajan suurien ongelmien keskellä. Talli sai Australiassa lisää jobinpostia, kun Pascal Wehrlein ei kyennyt osallistumaan kauden avauskilpailuun Race of Champions -tapahtumassa sattuneen ulosajon myötä. Saksalaiskuljettajan niska, sekä selkä eivät olleet tallin mukaan vielä tarpeeksi hyvässä kunnossa täysmittaisen F1-kilpailun ajamista varten.  Wehrleinin onnettomuudesta on nyt kulunut reilut kaksi kuukautta. Puserooni alkaa hiipiä pienoinen pelko siitä, että Sauber valehtelee meille. Saksalaiskuljettajalla on ollut toipumisaikaa runsaasti, ja hän on myös kyennyt harjoittelemaan. Miksi hän ei sitten istu autossa? Vielä ei ole aika huolestua vakavasti, mutta Bahrainin osakilpailu on tälle palapelille ehdoton takaportti. Mikäli Wehrleinia ei nähdä sielläkään sinisen auton ohjaimissa, on Sauber pomminvarmasti meille valehdellut. Saksalaiskuljettajalla on muiden kollegojensa tavoin alla vahva harjoituskausi jo ennen vuo

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

Formulat kesätauolle - aika kuljettajien välitodistusten

Formula 1 -sarja siirtyi Saksan osakilpailun jälkeen perinteiselle kesätauolle. Sarja jatkuu elokuun lopussa Belgiassa legendaarisella Span radalla. Tämän myötä onkin sopiva hetki jakaa kuljettajien välitodistukset. Välitodistukset 2016 Nico Rosberg: 9 Lewis Hamilton: 9- Sebastian Vettel: 8 Kimi Räikkönen: 8+ Daniel Ricciardo: 8½ Max Verstappen: 8½ Felipe Massa: 6½ Valtteri Bottas: 8- Sergio Perez: 8+ Nico Hulkenberg: 8 Jenson Button: 8 Fernando Alonso: 8 Kevin Magnussen: 7  Jolyon Palmer: 6,5 Carlos Sainz: 7½ Daniil Kvyat: 6+ Felipe Nasr: 7 Marcus Ericsson: 7 Roman Grosjen: 7½ Esteban Gutierrez: 7+ Rio Haryanto: 7 Pascal Wehrlein : 8-