Siirry pääsisältöön

Kommentti: Aprillipäivä meni jo, Sauber

Perinteikäs Formula 1 -talli Sauber on rämpinyt kolmen edellisen kauden ajan suurien ongelmien keskellä. Talli sai Australiassa lisää jobinpostia, kun Pascal Wehrlein ei kyennyt osallistumaan kauden avauskilpailuun Race of Champions -tapahtumassa sattuneen ulosajon myötä. Saksalaiskuljettajan niska, sekä selkä eivät olleet tallin mukaan vielä tarpeeksi hyvässä kunnossa täysmittaisen F1-kilpailun ajamista varten. 

Wehrleinin onnettomuudesta on nyt kulunut reilut kaksi kuukautta. Puserooni alkaa hiipiä pienoinen pelko siitä, että Sauber valehtelee meille. Saksalaiskuljettajalla on ollut toipumisaikaa runsaasti, ja hän on myös kyennyt harjoittelemaan. Miksi hän ei sitten istu autossa?

Vielä ei ole aika huolestua vakavasti, mutta Bahrainin osakilpailu on tälle palapelille ehdoton takaportti. Mikäli Wehrleinia ei nähdä sielläkään sinisen auton ohjaimissa, on Sauber pomminvarmasti meille valehdellut. Saksalaiskuljettajalla on muiden kollegojensa tavoin alla vahva harjoituskausi jo ennen vuodenvaihdetta. Jokin tässä haisee.

Joissain keskusteluissa on heitetty ilmoille rahakysymys. Sauber elää kuljettajien tuomasta sponsorirahoituksesta. On päivän selvää, että Wehrleinkin on joutunut tuomaan säkillisen riihikuivaa allekirjoittaakseen sopimuksen sveitsiläistallin kanssa. Ovatko maksut jääneet kenties rästiin? Tämä selittäisi epäselvää tilannetta. Taustalla on vielä tuo tammikuun lopun onnettumuus, josta talli saa hyvän tekosyyn kuljettajan maksuvaikeuksille. 

Mutta.

Wehrlein on Mercedeksen akatemiaan kuuluva kuljettaja. Hän joutuu tietysti tuomaan Sauberille jonkin summan yksityistä rahoitusta, mutta valtaosan rahapotista maksaa Mercedes. Tämän perusteella en usko tilanteen johtuvan taloudellisista seikoista. 

Onko saksalaiskuljettajan loukkaantuminen ollut sittenkin odotettua vakavampi? Mikä on hänen tämän hetkinen tilanteensa? Sauber, elämme vuotta 2017. Jos teillä on jotain, mitä ette ole meille kertoneet, tiedottakaa. Katkaiskaa spekulaatioilta siivet. Olettehan ammattilaisorganisaatio.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

TOP5: Näiden asioiden tulisi Formuloissa muuttua

Formula 1 elää tällä hetkellä muutosaikakautta. Säännöt muuttuvat jälleen kaudeksi 2017 ja tulevien autojen on tarkoitus olla kaikkien aikojen nopeimpia. Uudet säännöt ovat askel eteenpäin, mutta tässä artikkelissa käydään läpi viisi asiaa, joiden täytyy ehdottomasti lähivuosina muuttua. Sarjassa on edelleen hyvin paljon hyvää. Tulojen jakaminen reiluksi Tämän päivän yksi suurimmista ongelmista on tulojenjakosysteemi. Suuremmat tallit saavat tv-oikeusrahoja aivan liikaa verrattuna pienempiin, yksityisellä rahoituksella kilpaileviin vastustajiinsa. Järjestelmä on nätisti sanottuna epäoikeudenmukainen. Sarjan johtoportaan tulisikin nyt ajaa välittömästi muutos läpi, vaikka suuremmat tallit siitä valittaisivatkin. F1 -johdon on osoitettava olevansa sarjan päättävä elin ja toteuttaa muutos. Aikaisintaan tämä voisi nykyisen sopimuksen puitteissa tapahtua 2020, mutta miksei aiemmin, sillä tilanne on hyvin kriittinen. Kannatan ehdottomasti  Bernie Ecclestonen  viimeaikaista ehdotusta

Formulat kesätauolle - aika kuljettajien välitodistusten

Formula 1 -sarja siirtyi Saksan osakilpailun jälkeen perinteiselle kesätauolle. Sarja jatkuu elokuun lopussa Belgiassa legendaarisella Span radalla. Tämän myötä onkin sopiva hetki jakaa kuljettajien välitodistukset. Välitodistukset 2016 Nico Rosberg: 9 Lewis Hamilton: 9- Sebastian Vettel: 8 Kimi Räikkönen: 8+ Daniel Ricciardo: 8½ Max Verstappen: 8½ Felipe Massa: 6½ Valtteri Bottas: 8- Sergio Perez: 8+ Nico Hulkenberg: 8 Jenson Button: 8 Fernando Alonso: 8 Kevin Magnussen: 7  Jolyon Palmer: 6,5 Carlos Sainz: 7½ Daniil Kvyat: 6+ Felipe Nasr: 7 Marcus Ericsson: 7 Roman Grosjen: 7½ Esteban Gutierrez: 7+ Rio Haryanto: 7 Pascal Wehrlein : 8-