Formula 1 -maailma on yllätyksellinen, palkitseva ja armoton. Hetken voit juhlia korkeimmalla korokkeella, hetken taas jännittää ajopaikkasi puolesta.
Johdantoni tarkoituksena ei ollut maalailla mitään. Valtteri Bottas ajaa kisakuljettajana uransa neljättä kauttaan kuninkuusluokassa. Tuona aikana hän on vakiinnuttanut paikkansa siinä, missä moni muu on epäonnistunut. Hän on onnistunut lyömään tallitoverinsa joka kauden päätteeksi.
Seuraavaa siirtoa odotellessa
Nyt nastolalainen on uransa suurimman siirron edessä. Käytän nyt vertauksena shakkipeliä. Tuo peli on edennyt siihen pisteeseen, jossa seuraavaksi koittavalla siirrolla voit joko voittaa tai hävitä kaiken. Bottas on käytännössä tuossa tilanteessa. Tiedän, että joku teistä saattaa tällä hetkellä pohtia älykkyysosamääräni olevan kengännumeroani pienempi, mutta antakaa minun ensin selittää.
Bottaksella ei ole sopimusta ensi kaudeksi. Kaikista todennäköisin — samalla myös helpoin— päätös olisi jatkaa nykyisessä tallissa myös ensi kaudella. Bottas tuntee tiimin läpikotaisin. Puhumme nyt siitä tallista, joka aikoinaan antoi hänelle mahdollisuuden astua kuninkuusluokan porteista sisään. Tuleva kausi olisi hänen kahdeksas Williamsin organisaatiossa.
Uhkakuvia olemassa
"Jos kerran Bottas tuntee tallin, miksei hän siellä jatkaisi?" Kysymys on mainio. F1 -sarjan säännöt muuttuvat ensi kaudella radikaalisti. Tämä avaa Williamsin kaltaisille yksityisille talleille mahdollisuuden kuroa tehdastiimien eron kiinni. Tässä brittitalli onnistui vuonna 2014, mutta se ei takaa millään mittakaavalla, että sama toistuisi myös ensi kaudella. Tallin suorituskyky on vain viime kauden jälkeen tippunut, joten en enää uskalla povata suurta tasonnostoa.
Tämä on seikka, jota Valtteri yhdessä manageriensa kanssa pohtii. Mikäli Williams ei kykenisi tarjoamaan kaudella 2017 palkintokorokkeelle kykynevää autoa, kärsisi Bottaksen tulevaisuus kovan kolauksen. Onneksi brittitalli ei kuitenkaan ole hänen ainoa vaihtoehto.
Vieko tie Renaultille?
Tämän kauden ajan sarjan perää pitänyt Renault tekee uutta nousua kohti kärkeä. 2017 sääntömuutokset avaavat moiseen mahdollisuuden, sillä tallin resurssit ovat kaikien tiedossa. Lisäksi voimayksikön kehitys vapautuu ensi kaudeksi ja tämä lisää entisestään ranskalaisvalmistajan mahdollisuuksia.
Williamsin hyvä menestys kaudella 2014 johtui pitkälti Mercedeksen ylivertaisen voimayksikön avittamana. Vastaavaa etua tuskin ensi kaudella on, joten Renault voi hyvinkin olla perinteikkään brittitallin edellä. Tulevan kauden aikana talli pystyy kehittämään autoaan hyvinkin nopealla aikataululla.
Renault -kortti on varmasti Bottaksen pyödällä tälläkin hetkellä. Se käydään tarkoin läpi. Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei Williamsilla välttämättä voiteta ensi kaudellakaan osakilpailuja. Bottas haluaisi ajaa myös Mercedeksellä, muttei se ole seuraavaan kahteen vuoteen mahdollista. Jaksaako hän enää odottaa?
Aikaa ei ole hukattavaksi
Maailmanmestaruuden voittaakseen Valtterin olisi hyvä päässä suurempaan talliin muutaman vuoden sisällä. Nyt olisi oiva sauma toteuttaa liike, joka pitäisi sisällään oman riskinsä, mutta palkitsisi todennäköisesti hänet myöhemmin. Fakta on se, ettei Williamsilla mestaruuksia voiteta. Mikäli suoritustaso laskisi entisestään 2017, olisi huipputallin paikasta vaikea haaveilla.
Uskon, että joudumme vielä odottamaan hetken, ennen kuin kuulemme uutisia Bottaksen leiristä. Oli se sitten Williams tai Renault, uskon ja toivon Bottaksen valitsevan ensi kauden osoitteensa oikein. Hänessä on paljon potentiaalia seuraavaksi suomalaiseksi maailmanmestariksi. Olisi sääli, jos se valuisi virhesiirron myötä hukkaan.
Kommentit
Lähetä kommentti