Formula 1 elää tällä hetkellä muutosaikakautta. Säännöt muuttuvat jälleen kaudeksi 2017 ja tulevien autojen on tarkoitus olla kaikkien aikojen nopeimpia. Uudet säännöt ovat askel eteenpäin, mutta tässä artikkelissa käydään läpi viisi asiaa, joiden täytyy ehdottomasti lähivuosina muuttua. Sarjassa on edelleen hyvin paljon hyvää.
Tulojen jakaminen reiluksi
Tämän päivän yksi suurimmista ongelmista on tulojenjakosysteemi. Suuremmat tallit saavat tv-oikeusrahoja aivan liikaa verrattuna pienempiin, yksityisellä rahoituksella kilpaileviin vastustajiinsa.
Järjestelmä on nätisti sanottuna epäoikeudenmukainen. Sarjan johtoportaan tulisikin nyt ajaa välittömästi muutos läpi, vaikka suuremmat tallit siitä valittaisivatkin. F1 -johdon on osoitettava olevansa sarjan päättävä elin ja toteuttaa muutos. Aikaisintaan tämä voisi nykyisen sopimuksen puitteissa tapahtua 2020, mutta miksei aiemmin, sillä tilanne on hyvin kriittinen.
Kannatan ehdottomasti Bernie Ecclestonen viimeaikaista ehdotusta Valioliigan tulojenjakojärjestelmän käyttöönotosta. Tällöin jokainen talli saa saman määrän tv-sopimusrahoja. Uusi tulonjakojärjestelmä parantaisi myös yksityistallien mahdollisuuksia ja pienentäisi talousahdingon riskiä.
Antakaa Pirellin testata!
Rengastoimittaja Pirelli on valittanut jo aivan tarpeeksi, ettei se saa testata renkaitaan tarpeeksi. Rengasvalmistaja joutuu ajamaan omia testejään liian vanhoilla F1-autoilla, joiden tuoma data ei ole sidoksissa tämän päivän autoihin.
Testivaikeuksien myötä renkaiden kehitys kärsii. Näistä konkreettisimpana esimerkkinä kaikista pehmeimmät, ”ultrapehmeät” renkaat, joilla voidaan parhaimmillaan ajaa 40 kierrosta, vaikka niiden tulisi kestää kahden aika-ajovedon verran!
Tallit ja sarja tietysti syyttävät rengasfarsseista rengastoimittajaa, vaikka vika on asiakkaassa. Antakaa Pirellin testata kunnolla, mikäli haluatte heidän toimittavan tilaamanne tuotteet! Pirelli ei uskalla ottaa suuria riskiä renkaiden kovuuksia suunnitellessa, ettei esimerkiksi Iso-Britannian GP:n 2013 rengaskatastrofi toistu.
Kuunnelkaa vielä enemmän kuljettajia
Kuljettajat ajavat autoja, päättäjät kehittävät sarjaa eteenpäin. Näin tämä asettelu toimii nytkin, mutta toivoisin sarjan kuuntelevan enemmän ajajiaan. He ovat monia kertoja lehdistölle antamissaan lausunnoissa toivoneet autojen tulevan entistä nopeammaksi ja vaikeammin ajettavaksi.
Esimerkiksi jos maailmanmestarit Kimi Räikkönen, sekä Lewis Hamilton toteavat kaipaavansa entisiä aikoja, olisi syytä istua alas ja keskustella, mitä voitaisiin tehdä toisin. Toivottavasti 2017 sääntöuudistukset vievät lajia uuden askeleen eteenpäin, sen askeleen, mitä kauden 2014 käyttöönotettujen sääntöjen myötä hieman taaksepäin tultiin.
Säästäminen, säästäminen, säästäminen
Kaikki olennainen tuli ilmi jo itse otsikossa. Tämän päivän Formuloiden yksi suurin ongelma rahoituksen lisäksi on jakuva säästäminen, joka ilmenee niin renkaiden, moottorin, kuin bensankin muodossa. Renkaiden säästämisen ymmärrän vielä, mutta bensan en.
F1 on kuninkuusluokka. Ei sen arvolle ole sopivaa, että maailman parhaimmat kuljettajat ajavat esimerkiksi Bakun katuradan yli kaksi kilometriä pitkän suoran lopussa pintakaasulla säästääkseen menovettä. Bensansäästäminen tuntui alussa toimivalta ratkaisuta, mutta tänä päivänä se on siitä kaukana.
Toimisivatko suuremmat bensatankit säästämisen kitkemiseen? Kenties, mutta nyt olisi hyvä hetki kartoittaa välitankkauksen palauttamisen puolesta. Se poistui kauden 2009 päätteeksi turvallisuusaspekteihin vedoten, mutta olisiko paluu toimiva ratkaisu? Mielestäni tämä vaihtoehto olisi syytä kartoittaa huolella läpi.
Turvataan legendaaristen ratojen jatko
Kuten tiedämme, F1-kalenteri on vuosi vuodelta paisunut suuremmaksi. Kilpailuja on jo yli 20 ja kalenteri jatkaa entisestään laajenemistaan uusille markkina-alueille. F1 on kansainvälinen brändi ja sen tulee olla sielä, missä yleisökin.
Laajenemista ei saa kuitenkaan toteuttaa legendaaristen kilparatojen kustannuksella. Esimerkiksi Monzan kilparata, yhden sarjan suurimman tallin kotikilpailu, uhkaa poistua kalenterista. Monzahan on ollut mukana kalenterissa iät ja ajat, joten edes skenaarion mahdollisuus tuntuu minusta varsin oudolta.
Vanhat radat ovat osa sarjan historiaa, jota on kyettävä tarjoamaan jatkossakin niin uusille kuin vanhoille katsojille. Joskus tilanne vaatii, että joitakin ratoja on kalenterista uusien tulokkaiden myötä tiputettava, mutta älkää tehkö sitä esimerkiksi juuri Monzan tai Silverstonen kohdalla.
Kommentit
Lähetä kommentti