Siirry pääsisältöön

Näkökulma: Pulinat pois, Verstappenin rangaistus oli ainoa ja oikea

Sinivalkoiset lasit ovat visusti pöydällä, joskin en ole niitä aikoihin käyttänyt. Tiedoksi vaan.

Formula Ykkösten USA:n osakilpailun jälkipuinti on ollut lähinnä naurettavaa seurattavaa. Max Verstappen ohitti viimeisellä kierroksella Kimi Räikkösen oikaisemalla radan viimeisen sektorin nopean, oikealle kääntyvän shikaanin. Tuomaristo lätkäisi hollantilaiskuljettajalle viiden sekunnin aikasakon, mikä nosti suomalaiskuljettajan lopputuloksissa takaisin kolmannelle sijalle.

Täysin oikea ratkaisu, FIA.

Sen sijaan koko sunnuntain hävettävimmän teon teki Verstappenin Isä, Jos. Hän hankki itselleen tuhansia uusia seuraajia lataamalla sosiaalisen median palveluun Twitteriin kansainvälistä autoliittoa, sen tuomaristoa ja Ferraria solvaavia twiittejä.

Poika rellestää radalla ja isä sosiaalisessa mediassa.



Jos olisin ollut Jos, puhelimeni olisi pysynyt visusti housujen taskussa. Tällaiset avautumiset saivat kokeneen moottoriurheilijan näyttämään lähestulkoon lapselliselta henkilöltä. Maxin rangaistava teko oli päivän selvä, tällä kertaa adrenaliini vei voiton.

Mennään vielä lopuksi Verstappenin oikaisuun. Nuori hollantilaiskuljettaja hakee vielä omia rajojaan, vaikka alkaakin olla jo kohtuullisen kokenut. Viime vuoden kaltainen, ajoittain esiintynyt vaarallinen ajaminen on jo taakse jäänyttä elämää, mutta muutamia ylilyöntejä sattuu edelleen. Ja pitääkin sattua, koska ne kasvattavat.

Havainnollistan kilpailun viimeisen kierroksen tapahtumia omalla ja kovinkin yksinkertaisella Paint-kuvalla:

Kimi Räikkönen merkitty kuvaan punaisella värillä, Max Verstappen keltaisella värillä, ja mutkan kanttari harmaalla värillä.

Räikkönen ajoi nopeavauhtisen mutkan täsmälleen oikealla ajolinjalla. Verstappen sai sen sijaan tuoreempien superpehmeiden renkaidensa avulla hyvän ulostulon edellisestä tiukasta mutkasta. Tuosta kohtaa mutkaa ei kuitenkaan voi normaalilta ajolinjalta ohittaa, joten Verstappen päätti käyttää radan ulkopuolella olevaa kanttaria hyödyksi, oikaisi ja ohitti suomalaisen. Päivänselvä tapaus tuomariston ja minunkin silmissä.

Viime kauden maailmanmestari Nico Rosberg julkaisi tänään Twitterissä oman kantansa viimeisen kierroksen tapahtumista. Hänen mielestään oli hölmöä rangaista Verstappenista. Mitä ihmettä? Jokaisella kilpailukalenterin radalla on reunat, joiden sisällä tulee pysyä. Miksi rajojen ulkopuolelta saisi ohittaa? Herätystä!

F1-sarjan tulisi reagoida rataviivojen ylityksiin lisäämällä keinotekoisia kanttareita tai yksinkertaisesti palamaalla ajassa taaksepäin: nurmikko-tai hiekkaesteisiin. Oikominen loppuu kuin katkaisijaa painamalla!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kommentti: Aprillipäivä meni jo, Sauber

Perinteikäs Formula 1 -talli Sauber on rämpinyt kolmen edellisen kauden ajan suurien ongelmien keskellä. Talli sai Australiassa lisää jobinpostia, kun Pascal Wehrlein ei kyennyt osallistumaan kauden avauskilpailuun Race of Champions -tapahtumassa sattuneen ulosajon myötä. Saksalaiskuljettajan niska, sekä selkä eivät olleet tallin mukaan vielä tarpeeksi hyvässä kunnossa täysmittaisen F1-kilpailun ajamista varten.  Wehrleinin onnettomuudesta on nyt kulunut reilut kaksi kuukautta. Puserooni alkaa hiipiä pienoinen pelko siitä, että Sauber valehtelee meille. Saksalaiskuljettajalla on ollut toipumisaikaa runsaasti, ja hän on myös kyennyt harjoittelemaan. Miksi hän ei sitten istu autossa? Vielä ei ole aika huolestua vakavasti, mutta Bahrainin osakilpailu on tälle palapelille ehdoton takaportti. Mikäli Wehrleinia ei nähdä sielläkään sinisen auton ohjaimissa, on Sauber pomminvarmasti meille valehdellut. Saksalaiskuljettajalla on muiden kollegojensa tavoin alla vahva harjoituskausi jo ennen vuo

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

Formulat kesätauolle - aika kuljettajien välitodistusten

Formula 1 -sarja siirtyi Saksan osakilpailun jälkeen perinteiselle kesätauolle. Sarja jatkuu elokuun lopussa Belgiassa legendaarisella Span radalla. Tämän myötä onkin sopiva hetki jakaa kuljettajien välitodistukset. Välitodistukset 2016 Nico Rosberg: 9 Lewis Hamilton: 9- Sebastian Vettel: 8 Kimi Räikkönen: 8+ Daniel Ricciardo: 8½ Max Verstappen: 8½ Felipe Massa: 6½ Valtteri Bottas: 8- Sergio Perez: 8+ Nico Hulkenberg: 8 Jenson Button: 8 Fernando Alonso: 8 Kevin Magnussen: 7  Jolyon Palmer: 6,5 Carlos Sainz: 7½ Daniil Kvyat: 6+ Felipe Nasr: 7 Marcus Ericsson: 7 Roman Grosjen: 7½ Esteban Gutierrez: 7+ Rio Haryanto: 7 Pascal Wehrlein : 8-