Siirry pääsisältöön

Kommentti: Bottaksella elämänsä tilaisuus

Kaikki tämän jo tietävät. Valtteri Bottas ajaa ensi kaudella Mercedeksen ratissa. F1-fanaatikkona olen tästä todella ylpeä, sillä molemmat suomalaiskuljettajat ajavat nyt tehdastallissa. Bottaksen ei enää tarvitse tyytyä Williamsin rajallisiin resursseihin, vaan nyt hänellä on kaikki. Kaikki, mitä osakilpailun voittamiseksi ja maailmanmestaruuden voittamiseksi vaaditaan.

Kohta yksi. Taidot. Väitän, että Bottas on yksi varikon lahjakkaampia kuljettajia, erityisesti sadekelintaitojen myötä. Tiedostan, että Hamilton, Vettel, Ricciardo ja Verstappen lienevät häntä vielä pykälän kovempia ajajia, mutta emmehän ole Valtteria vielä huipputiimissä nähneet. Hyvässä autossa kylläkin kaudella 2014, mutta ensimmäistä kertaa hänen takanaan on tehdastalli. 

Kohta kaksi. Kokemus. Tuleva kausi on nastolalaisen viides. Bottas on jo F1-piireissä kokenut. Hän on silti vailla uransa ensimmäistä osakilpailuvoittoa, puhumattakaan maailmanmestaruudesta. Williams ei neljän vuoden aikana maailmanmestaruuteen, eikä osakilpailuvoittoon vaadittavaa kalustoa kyennyt Bottakselle toimittamaan. Nyt tilanne on toinen.

Pääsemme luikertelemaan kohtaan kolme. Talli. On täysin selvää, että sinun täytyy olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Toivon ja uskon hartaasti, että Bottas on oikeassa paikassa, mutta myös oikeaan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Mercedes kykenee tarjoamaan vähintään viime kauden tasoisen auton. 

Lähdemme siitä ajatuksesta, että Mercedes rakentaa ensi kaudeksi kärkipään auton. Ferrari on taistossa takaa-ajajana, enkä jaksa millään uskoa italialaistallin yllättävän, sillä tiedustamme kesken viime kauden tehdyt henkilökuntamuutokset auton suunnittelupuolen osalta. Bottaksen, Hamiltonin ja koko Mercedeksen kannalta merkittävin kysymys kuuluu: mitä tekee Red Bull?

Hyvä lukija, suunniteljavelho, mestari, Adrian Newey on löytänyt lisää motivaatiota autojen suunnitteluun. Ferrari ja muut tallit lienevät painaneen jo paniikkinappulaa, mutta Mercedeksellä tilanne on toinen. Heillä on etulyöntiasema. Red Bullia tulee kuitenkin pitää silmällä, sillä talli sai viime kaudeksi Renaultin voimanlähteen kilpakykyiseksi ja tällä kaudella voimanlähteen kehitys on vapaata. Joko nyt ymmärrätte, mitä ajan takaa.

Fatkat ovat toistaiseksi näin kauden alla vähissä. Tosiasia on kuitenkin se, että Bottas on nyt elämänsä tilaisuuden edessä. Unohtakaa puheet "uudesta Kovalaisesta"! Kausi ei ole vielä edes alkanut ja jo heti maalaillaan joissain yhteyksissä uhkakuvia seinille. Hamilton on tallissa korkeassa asemassa, mutta hän ei tule erityiskohteilua saamaan. Saksalaistallissa ei "ykköskuljettajaa" tunneta. Piste.

Onnea ja menestystä uudelle kaudelle, Valtteri. Näytä viimeisille epäilijöille taitosi! Näytä heille nopeutesi. Hiljennä heidän kommentointi suoritustesi avulla. Käytä tämä tilaisuus.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bottaksen uran tärkein siirto edessä

Formula 1 -maailma on yllätyksellinen, palkitseva ja armoton. Hetken voit juhlia korkeimmalla korokkeella, hetken taas jännittää ajopaikkasi puolesta.  Johdantoni tarkoituksena ei ollut maalailla mitään. Valtteri Bottas ajaa kisakuljettajana uransa neljättä kauttaan kuninkuusluokassa. Tuona aikana hän on vakiinnuttanut paikkansa siinä, missä moni muu on epäonnistunut. Hän on onnistunut lyömään tallitoverinsa joka kauden päätteeksi.  Seuraavaa siirtoa odotellessa Nyt nastolalainen on uransa suurimman siirron edessä. Käytän nyt vertauksena shakkipeliä . Tuo peli on edennyt siihen pisteeseen, jossa seuraavaksi koittavalla siirrolla voit joko voittaa tai hävitä kaiken. Bottas on käytännössä tuossa tilanteessa. Tiedän, että joku teistä saattaa tällä hetkellä pohtia älykkyysosamääräni olevan kengännumeroani pienempi, mutta antakaa minun ensin selittää.  Bottaksella ei ole sopimusta ensi kaudeksi. Kaikista todennäköisin — samalla myös helpoin— päätös olisi jatkaa nykyisessä

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

TOP5: Näiden asioiden tulisi Formuloissa muuttua

Formula 1 elää tällä hetkellä muutosaikakautta. Säännöt muuttuvat jälleen kaudeksi 2017 ja tulevien autojen on tarkoitus olla kaikkien aikojen nopeimpia. Uudet säännöt ovat askel eteenpäin, mutta tässä artikkelissa käydään läpi viisi asiaa, joiden täytyy ehdottomasti lähivuosina muuttua. Sarjassa on edelleen hyvin paljon hyvää. Tulojen jakaminen reiluksi Tämän päivän yksi suurimmista ongelmista on tulojenjakosysteemi. Suuremmat tallit saavat tv-oikeusrahoja aivan liikaa verrattuna pienempiin, yksityisellä rahoituksella kilpaileviin vastustajiinsa. Järjestelmä on nätisti sanottuna epäoikeudenmukainen. Sarjan johtoportaan tulisikin nyt ajaa välittömästi muutos läpi, vaikka suuremmat tallit siitä valittaisivatkin. F1 -johdon on osoitettava olevansa sarjan päättävä elin ja toteuttaa muutos. Aikaisintaan tämä voisi nykyisen sopimuksen puitteissa tapahtua 2020, mutta miksei aiemmin, sillä tilanne on hyvin kriittinen. Kannatan ehdottomasti  Bernie Ecclestonen  viimeaikaista ehdotusta