Kaikki tämän jo tietävät. Valtteri Bottas ajaa ensi kaudella Mercedeksen ratissa. F1-fanaatikkona olen tästä todella ylpeä, sillä molemmat suomalaiskuljettajat ajavat nyt tehdastallissa. Bottaksen ei enää tarvitse tyytyä Williamsin rajallisiin resursseihin, vaan nyt hänellä on kaikki. Kaikki, mitä osakilpailun voittamiseksi ja maailmanmestaruuden voittamiseksi vaaditaan.
Kohta yksi. Taidot. Väitän, että Bottas on yksi varikon lahjakkaampia kuljettajia, erityisesti sadekelintaitojen myötä. Tiedostan, että Hamilton, Vettel, Ricciardo ja Verstappen lienevät häntä vielä pykälän kovempia ajajia, mutta emmehän ole Valtteria vielä huipputiimissä nähneet. Hyvässä autossa kylläkin kaudella 2014, mutta ensimmäistä kertaa hänen takanaan on tehdastalli.
Kohta kaksi. Kokemus. Tuleva kausi on nastolalaisen viides. Bottas on jo F1-piireissä kokenut. Hän on silti vailla uransa ensimmäistä osakilpailuvoittoa, puhumattakaan maailmanmestaruudesta. Williams ei neljän vuoden aikana maailmanmestaruuteen, eikä osakilpailuvoittoon vaadittavaa kalustoa kyennyt Bottakselle toimittamaan. Nyt tilanne on toinen.
Pääsemme luikertelemaan kohtaan kolme. Talli. On täysin selvää, että sinun täytyy olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Toivon ja uskon hartaasti, että Bottas on oikeassa paikassa, mutta myös oikeaan aikaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Mercedes kykenee tarjoamaan vähintään viime kauden tasoisen auton.
Lähdemme siitä ajatuksesta, että Mercedes rakentaa ensi kaudeksi kärkipään auton. Ferrari on taistossa takaa-ajajana, enkä jaksa millään uskoa italialaistallin yllättävän, sillä tiedustamme kesken viime kauden tehdyt henkilökuntamuutokset auton suunnittelupuolen osalta. Bottaksen, Hamiltonin ja koko Mercedeksen kannalta merkittävin kysymys kuuluu: mitä tekee Red Bull?
Hyvä lukija, suunniteljavelho, mestari, Adrian Newey on löytänyt lisää motivaatiota autojen suunnitteluun. Ferrari ja muut tallit lienevät painaneen jo paniikkinappulaa, mutta Mercedeksellä tilanne on toinen. Heillä on etulyöntiasema. Red Bullia tulee kuitenkin pitää silmällä, sillä talli sai viime kaudeksi Renaultin voimanlähteen kilpakykyiseksi ja tällä kaudella voimanlähteen kehitys on vapaata. Joko nyt ymmärrätte, mitä ajan takaa.
Fatkat ovat toistaiseksi näin kauden alla vähissä. Tosiasia on kuitenkin se, että Bottas on nyt elämänsä tilaisuuden edessä. Unohtakaa puheet "uudesta Kovalaisesta"! Kausi ei ole vielä edes alkanut ja jo heti maalaillaan joissain yhteyksissä uhkakuvia seinille. Hamilton on tallissa korkeassa asemassa, mutta hän ei tule erityiskohteilua saamaan. Saksalaistallissa ei "ykköskuljettajaa" tunneta. Piste.
Onnea ja menestystä uudelle kaudelle, Valtteri. Näytä viimeisille epäilijöille taitosi! Näytä heille nopeutesi. Hiljennä heidän kommentointi suoritustesi avulla. Käytä tämä tilaisuus.
Kommentit
Lähetä kommentti