Siirry pääsisältöön

Kommentti: Suomalaiskuljettajilla peiliin katsomisen paikka

Tästä piti tulla "kaikkien aikojen kausi". Suomalaiskuljettajamme Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen käskyttävät tällä hetkellä kahta varikolla olevaa voittaja-autoa. Kaksi osakilpailua on nyt ajettu. Voittajatallit ovat ollet Ferrari ja Mercedes. Mutta voittajien nimet ovat järjestyksessään muodossa Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton. Mitä on mennyt mönkään?

Moni asia.

Ottakaamme käsittelyyn ensimmäisenä Bottaksen. Mies on nyt ensimmäistä kertaa urallaan kärkitallissa. Australian avauskilpailu oli suorituksena kouluasteikolla kiitettävä. Mies siirtyi vasta tammikuun puolella uuteen talliin ja valmistautumisaika kauteen on ollut pieni. Bottas osoitti kuitenkin pystyvänsä korvaamaan Nico Rosbergin ja haastamaan Hamiltonin.

Mutta tapaus Kiina.

Shanghain viikonloppu vesittyi sananmukaisesti perjantain osalta. Tallit pääsivät ajamaan kunnolla vasta lauantaina, jolloin autojen säädöt oli löydettävä yhden harjoitussession puitteissa. Bottas pystyi parantamaan suoritustaan vielä kahden viikon takaisesta aika-ajosta ja se lupasi hyvää.

Sitten tuli sunnuntai. Valtterin omienkin sanojen mukaan se päivä, jolloin "pisteet jaetaan". Startin hän otti tasaisen varmasti, mutta sortui turva-auton takana alokasmaiseen virheeseen ja tippui kymmenen kärjen ulkopuolelle. Mies taisteli kuitenkin itsensä takaisin hyville pisteille ja osoitti vauhdin löytyvän.

F1-fanit, seuratkaa tulosten taakse. Vaikka kuudes tila on Valtterille pettymys, löytyi kilpailusta myös jotain hyvää. Analysoin teille: Valtteri oli pehmeillä renkailla tallitoverinsa vauhdissa, nopeus ei siis ole minnekään kadonnut. Nyt kun on vasta kaksi kilpailua ajaettu, voidaan puheet mahdollisesta jatkosopimuksesta lopettaa! Niiden aika ei ole vielä!

Jäämies.

Räikkönen oli auton säätöjen kanssa hukassa koko viikonlopun. Tiedämme kaikki, että Kimi on auton toimivuuden kannalta hyvin kriittinen kuljettaja. Pienikin aliohjaaminen tuhoaa paketin - paketin, joka on täydellisesti toimiessaan tehokas ja jopa voittamaton.

Kuljettajille suotiin luontoäidin toimesta vain yksi kuiva, tunnin mittainen harjoitussessio. Aika on tässä tapauksessa kallista, eikä säätöjä ehdi sen kummemmin testata. Räikkönen oli tilanteen suurin kärsijä.

Itse kilpailu ei jättänyt jossiteltavaa. Räikkönen oli yksinkertaisesti huono. Kenties auton voimayksikössäkin oli jotain häiriötä, mutta Räikkönen ei itse sitä myöntänyt. Talli mokasi myös taktiikan, mutta viides tila oli loppujen lopuksi torjuntavoitto. Kautta on kuitenkin jäljellä vielä kahdeksantoista osakilpailua.

Seuraavat kaksi kilpailua näyttävät meille, onko tämä "kaikkien aikojen suomalaiskausi". Mikäli suomalaiset soittavat jatkossakin sunnuntaisin toista viulua, on tilanne oikeasti huolestuttava. Seuraava mahdollisuus Maamme laulun kuulemisen koittaa jo ensi viikonloppuna Bahrainissa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Bottaksen uran tärkein siirto edessä

Formula 1 -maailma on yllätyksellinen, palkitseva ja armoton. Hetken voit juhlia korkeimmalla korokkeella, hetken taas jännittää ajopaikkasi puolesta.  Johdantoni tarkoituksena ei ollut maalailla mitään. Valtteri Bottas ajaa kisakuljettajana uransa neljättä kauttaan kuninkuusluokassa. Tuona aikana hän on vakiinnuttanut paikkansa siinä, missä moni muu on epäonnistunut. Hän on onnistunut lyömään tallitoverinsa joka kauden päätteeksi.  Seuraavaa siirtoa odotellessa Nyt nastolalainen on uransa suurimman siirron edessä. Käytän nyt vertauksena shakkipeliä . Tuo peli on edennyt siihen pisteeseen, jossa seuraavaksi koittavalla siirrolla voit joko voittaa tai hävitä kaiken. Bottas on käytännössä tuossa tilanteessa. Tiedän, että joku teistä saattaa tällä hetkellä pohtia älykkyysosamääräni olevan kengännumeroani pienempi, mutta antakaa minun ensin selittää.  Bottaksella ei ole sopimusta ensi kaudeksi. Kaikista todennäköisin — samalla myös helpoin— päätös olisi jatkaa nykyisessä

Tervetuloa mukaan!

Uusi, toivottavasti uljas, blogi on avattu suomalaisessa F1-mediassa. Pitkään hautomani ajatus pelkästään F1-kirjoituksiin keskittyvästä blogista on viimein tosiasia. Blogini tarkoituksena ei ole toimia F1 -uutisoinnin välineenä, vaan tuoda tehokkaasti omia näkemyksiäni ja ajatuksiani kuninkuusluokan tapahtumista julki. Toivotan sinut, arvoisa lukijani, tervetulleeksi mukaan. Formula 1 -sarja on tarjonnut minulle näiden kahdentoista vuoden aikana suuria elämyksiä, joita haluan jatkossa teidän kanssa jakaa. Lähiaikoina pääsette lukemaan ajatuksiani Valtteri Bottaksen  sopimustilanteesta, kuin myöskin tulevan kauden sääntömuutoksista. F1 -blogin kirjoittaminen ei ole päätyötäni. Muu urheilutoimittaminen menee tässä tapauksessa edelle, joten kovinkaan tiheää päivitystahtia ei ole luvassa. Lupaan, että tekstini ovat odotetun ajan arvoisia. Toivon teiltä etenkin näin alkuvaiheessa palautetta. Kritiikki ja kehut ovat tervetulleita! Minut löytää myös Twitteristä (@JuhoKooo). Keskustellaan For

TOP5: Näiden asioiden tulisi Formuloissa muuttua

Formula 1 elää tällä hetkellä muutosaikakautta. Säännöt muuttuvat jälleen kaudeksi 2017 ja tulevien autojen on tarkoitus olla kaikkien aikojen nopeimpia. Uudet säännöt ovat askel eteenpäin, mutta tässä artikkelissa käydään läpi viisi asiaa, joiden täytyy ehdottomasti lähivuosina muuttua. Sarjassa on edelleen hyvin paljon hyvää. Tulojen jakaminen reiluksi Tämän päivän yksi suurimmista ongelmista on tulojenjakosysteemi. Suuremmat tallit saavat tv-oikeusrahoja aivan liikaa verrattuna pienempiin, yksityisellä rahoituksella kilpaileviin vastustajiinsa. Järjestelmä on nätisti sanottuna epäoikeudenmukainen. Sarjan johtoportaan tulisikin nyt ajaa välittömästi muutos läpi, vaikka suuremmat tallit siitä valittaisivatkin. F1 -johdon on osoitettava olevansa sarjan päättävä elin ja toteuttaa muutos. Aikaisintaan tämä voisi nykyisen sopimuksen puitteissa tapahtua 2020, mutta miksei aiemmin, sillä tilanne on hyvin kriittinen. Kannatan ehdottomasti  Bernie Ecclestonen  viimeaikaista ehdotusta