Tästä piti tulla "kaikkien aikojen kausi". Suomalaiskuljettajamme Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen käskyttävät tällä hetkellä kahta varikolla olevaa voittaja-autoa. Kaksi osakilpailua on nyt ajettu. Voittajatallit ovat ollet Ferrari ja Mercedes. Mutta voittajien nimet ovat järjestyksessään muodossa Sebastian Vettel ja Lewis Hamilton. Mitä on mennyt mönkään?
Moni asia.
Ottakaamme käsittelyyn ensimmäisenä Bottaksen. Mies on nyt ensimmäistä kertaa urallaan kärkitallissa. Australian avauskilpailu oli suorituksena kouluasteikolla kiitettävä. Mies siirtyi vasta tammikuun puolella uuteen talliin ja valmistautumisaika kauteen on ollut pieni. Bottas osoitti kuitenkin pystyvänsä korvaamaan Nico Rosbergin ja haastamaan Hamiltonin.
Mutta tapaus Kiina.
Shanghain viikonloppu vesittyi sananmukaisesti perjantain osalta. Tallit pääsivät ajamaan kunnolla vasta lauantaina, jolloin autojen säädöt oli löydettävä yhden harjoitussession puitteissa. Bottas pystyi parantamaan suoritustaan vielä kahden viikon takaisesta aika-ajosta ja se lupasi hyvää.
Sitten tuli sunnuntai. Valtterin omienkin sanojen mukaan se päivä, jolloin "pisteet jaetaan". Startin hän otti tasaisen varmasti, mutta sortui turva-auton takana alokasmaiseen virheeseen ja tippui kymmenen kärjen ulkopuolelle. Mies taisteli kuitenkin itsensä takaisin hyville pisteille ja osoitti vauhdin löytyvän.
F1-fanit, seuratkaa tulosten taakse. Vaikka kuudes tila on Valtterille pettymys, löytyi kilpailusta myös jotain hyvää. Analysoin teille: Valtteri oli pehmeillä renkailla tallitoverinsa vauhdissa, nopeus ei siis ole minnekään kadonnut. Nyt kun on vasta kaksi kilpailua ajaettu, voidaan puheet mahdollisesta jatkosopimuksesta lopettaa! Niiden aika ei ole vielä!
Jäämies.
Räikkönen oli auton säätöjen kanssa hukassa koko viikonlopun. Tiedämme kaikki, että Kimi on auton toimivuuden kannalta hyvin kriittinen kuljettaja. Pienikin aliohjaaminen tuhoaa paketin - paketin, joka on täydellisesti toimiessaan tehokas ja jopa voittamaton.
Kuljettajille suotiin luontoäidin toimesta vain yksi kuiva, tunnin mittainen harjoitussessio. Aika on tässä tapauksessa kallista, eikä säätöjä ehdi sen kummemmin testata. Räikkönen oli tilanteen suurin kärsijä.
Itse kilpailu ei jättänyt jossiteltavaa. Räikkönen oli yksinkertaisesti huono. Kenties auton voimayksikössäkin oli jotain häiriötä, mutta Räikkönen ei itse sitä myöntänyt. Talli mokasi myös taktiikan, mutta viides tila oli loppujen lopuksi torjuntavoitto. Kautta on kuitenkin jäljellä vielä kahdeksantoista osakilpailua.
Seuraavat kaksi kilpailua näyttävät meille, onko tämä "kaikkien aikojen suomalaiskausi". Mikäli suomalaiset soittavat jatkossakin sunnuntaisin toista viulua, on tilanne oikeasti huolestuttava. Seuraava mahdollisuus Maamme laulun kuulemisen koittaa jo ensi viikonloppuna Bahrainissa.
Moni asia.
Ottakaamme käsittelyyn ensimmäisenä Bottaksen. Mies on nyt ensimmäistä kertaa urallaan kärkitallissa. Australian avauskilpailu oli suorituksena kouluasteikolla kiitettävä. Mies siirtyi vasta tammikuun puolella uuteen talliin ja valmistautumisaika kauteen on ollut pieni. Bottas osoitti kuitenkin pystyvänsä korvaamaan Nico Rosbergin ja haastamaan Hamiltonin.
Mutta tapaus Kiina.
Shanghain viikonloppu vesittyi sananmukaisesti perjantain osalta. Tallit pääsivät ajamaan kunnolla vasta lauantaina, jolloin autojen säädöt oli löydettävä yhden harjoitussession puitteissa. Bottas pystyi parantamaan suoritustaan vielä kahden viikon takaisesta aika-ajosta ja se lupasi hyvää.
Sitten tuli sunnuntai. Valtterin omienkin sanojen mukaan se päivä, jolloin "pisteet jaetaan". Startin hän otti tasaisen varmasti, mutta sortui turva-auton takana alokasmaiseen virheeseen ja tippui kymmenen kärjen ulkopuolelle. Mies taisteli kuitenkin itsensä takaisin hyville pisteille ja osoitti vauhdin löytyvän.
F1-fanit, seuratkaa tulosten taakse. Vaikka kuudes tila on Valtterille pettymys, löytyi kilpailusta myös jotain hyvää. Analysoin teille: Valtteri oli pehmeillä renkailla tallitoverinsa vauhdissa, nopeus ei siis ole minnekään kadonnut. Nyt kun on vasta kaksi kilpailua ajaettu, voidaan puheet mahdollisesta jatkosopimuksesta lopettaa! Niiden aika ei ole vielä!
Jäämies.
Räikkönen oli auton säätöjen kanssa hukassa koko viikonlopun. Tiedämme kaikki, että Kimi on auton toimivuuden kannalta hyvin kriittinen kuljettaja. Pienikin aliohjaaminen tuhoaa paketin - paketin, joka on täydellisesti toimiessaan tehokas ja jopa voittamaton.
Kuljettajille suotiin luontoäidin toimesta vain yksi kuiva, tunnin mittainen harjoitussessio. Aika on tässä tapauksessa kallista, eikä säätöjä ehdi sen kummemmin testata. Räikkönen oli tilanteen suurin kärsijä.
Itse kilpailu ei jättänyt jossiteltavaa. Räikkönen oli yksinkertaisesti huono. Kenties auton voimayksikössäkin oli jotain häiriötä, mutta Räikkönen ei itse sitä myöntänyt. Talli mokasi myös taktiikan, mutta viides tila oli loppujen lopuksi torjuntavoitto. Kautta on kuitenkin jäljellä vielä kahdeksantoista osakilpailua.
Seuraavat kaksi kilpailua näyttävät meille, onko tämä "kaikkien aikojen suomalaiskausi". Mikäli suomalaiset soittavat jatkossakin sunnuntaisin toista viulua, on tilanne oikeasti huolestuttava. Seuraava mahdollisuus Maamme laulun kuulemisen koittaa jo ensi viikonloppuna Bahrainissa.
Kommentit
Lähetä kommentti